De 4 forskellige personlighedstyper

Funda Yildirim

Skrevet af:
Funda Yildirim
ADS Manager

Med den rigtige tilgang til de forskellige kunder kan du skabe et kommunikations fundament, så dine kunder vælger dig!

Forestil dig dette scenarie; Du har en butik – den er rimelig gammel – men du har faste kunder, så den kører som den skal. Det har den altid gjort. Der er mange varer, og alle varer står altid fremme. Så kunden kan se alle dine produkter. Dine kunder er trygge ved din virksomhed. De køber hos dig, fordi du er lokal. De har altid støttet din butik. Dine priser er venlige, og man kan finde alt hos dig. Forestil dig, at du vælger at ændre i din butik. Du føler butikken har været rodet i for lang tid, så du forsøger at rydde op. Du får ansat en medarbejder, som ændrer hele butiksstilen. Det er ikke længere hyggeligt og rodet. Det er nemt at navigere. Dine varer er der kun få eksemplar af ude i butikken. Resten har du gemt bag i lageret. Dine priser har ikke ændret sig, men det har kundernes adfærd. 

Hvorfor har de gjort det? Priserne er de samme, men layoutmæssigt ser din butik nu ny ud. De kan ikke finde alle de dimser, som de plejede at købe hos dig. Ser du, de tænker, at den nye renovering betyder ny ejer og nye priser. Hvad tænker du problemet her kunne være? Du har gjort alt mere overskueligt og nemt for kunden, priserne er ikke steget men de bliver stadig væk.  

Problemet med det ovenstående scenarie er, at du nemt kan komme til at skræmme kunder væk, som ellers er trygge ved din virksomhed, som ikke har brug for så meget struktur, men mere en hyggelige atmosfære. Så hvad er det egentlig man skal tænke over når man driver en virksomhed?

Er du rød, gul, grøn måske blå?

DISC profiler anvendes til at finde ud af hvad dine kunder kræver af dig – og hvordan du kan tackle deres problemer når de kommer til dig. Først og fremmest er det vigtigt at pointere, at ingen af profilerne er “bedre” eller “værre” end nogen af de andre – en DISC-profil beskriver blot en type af adfærd. Hver og en af disse adfærdstyper har sine styrker og svagheder.

 

Som du kan se har rød, gul, grøn og blå forskellige personlighedstræk, og det er vigtigt at appellere rigtigt til de kunder man ønsker. Rød er dominerende, men også mere ligefremme, beslutsomme og målrettede. Gul kendetegnes med at være influerende og samtidig sociale og kommunikative. Grøn personlighedstræk kendetegnes med, at de er stabile, loyale, rolige og holdspillere. Sidst men ikke mindst er personlighedstrækkene på blå konform, strukturerede, omhyggelig og profesionelle. 

Du har sikkert allerede en ide til, hvordan du skal håndtere dine kunder, men ved at inddrage disse faktorer, når du kommunikerer med en kunde, kan du blive den som kunden husker i sit næste køb. Så brug endelig gerne 5 minutter på at udforske DISC typerne og implementerer dem i din virksomhed!

Skal vi starte noget nyt sammen?

Book et uforpligtende møde med vores specialister. Vi giver med glæde en kop kaffe og tager en snak om dine tanker og ideer.