Optimer dit udbytte af dine nyhedsbreve med automations

Frederikke Lerche

Skrevet af:
Frederikke Lerche
Campaign Manager

Er du også vild med teknologier, der egentlig klarer sig selv?

Så er automations lige noget for dig! Med automations kan du automatisere en stor del af din e-mail marketing. Det er generelt en god ting – men måske ekstra god op til sommerferien især, hvor hænderne kan være lidt færre end normalt.

Der findes uendelig mange tilgange til at gøre brug af automations. Helt grundlæggende anbefaler vi, at du skal finde dit fokus ift. dine kunder. Hvor giver det mest mening, at skabe en forbindelse?
Der findes de automations, som du ikke kan komme udenom – legal basis! Denne bør du altid have styr på, da det skaber hele grundlaget for, at du må have dine kontakters data i dit system. Herefter er der de automations, der er i højere grad er nice to have. Der snakker vi mere om de automations, som sætter gang i en form for flow. Nedenfor kan du læse om 2 typer af flows, der kan være relevante for dig.

’Velkommen til’

Vi vil til enhver tid opfordre dig til at lave et velkomst-flow, hvor du sikre dig, at dine nytilmeldte modtager relevante nyhedsbreve løbende. Her skal du igen tage dine kunders briller på, og tænke på, hvad der kunne være optimalt at sende ud til dem på det her stadie af deres kendskab med din virksomhed. Det kan eksempelvis være væsentligt at præsentere, hvad I står for, og hvilke produkter eller ydelser I tilbyder. Noget så ’simpelt’ som kontakt-information kan også være aktuelt – hvis I ofte har oplevet, at folk kontakter jer med spørgsmål som ’hvem skal jeg spørger om dette’.
Opsæt gerne omkring 3-4 mails i dit velkomst-flow, som udsendes med nogle dage eller ugers mellemrum. På den måde er du sikker på, at du opsamler alle dine kontakter, så de ikke går tabt. Det er jo faktisk netop, når de tilmelder sig dit nyhedsbrev, at du ofte er allermest relevant for dine kunder – så det skal du da udnytte!

’Vi har lige noget for dig’

Et andet relevant flow kan være, når en kunde har klikket på et specifikt link i et af dine nyhedsbreve. Har du eksempelvis linket til et nyt produkt, kan du på forhånd opsætte en flow, omkring dette nye produkt, som den specifikke kontakt herefter vil få tilsendt. På den måde kan du hurtigt arbejde på leads, og optimere chancen for at få et salg.

Én automation – mange tilgange

Mere eller mindre alle e-mail marketing platform arbejder med automations. Der er selvfølgelig nogle, hvor det ikke er en del af standardløsningen – hvilket også afspejles i priserne.
Helt grundlæggende fungerer de på samme måde; ’når den her hændelse er sket, skal dét her ske’. Men selve tilgange til de forskellige kan variere en helt del.
Hos Online Advisor har vi arbejdet primært med eMarketeer, ActiveCampaign og Mailchimp – hvoraf vi er partnere med de to førstnævnte. Bare med disse tre værktøjer er det der væsentlige forskelle, der gør, at du skal sætte dig godt ind i hver enkelt. Men når du først kender tankegangen bag automations, kan du relativt hurtigt sætte dig ind i de forskellige systemer. Det er lidt som at lave et kort, hvor du kan komme til forskellige destinationer afhening af dine valgte stier.

Kort

Opsætning af automations

Når du skal opsætte en automation handler det helt enkelt om at sikre dig, at når en kontakt gør en specifik handling, aktiveres en relevant funktion. Den første handling er ofte, at en person tilmelder sig dit nyhedsbrev. Hertil kan du opsætte én automation, der sikre dig, at deres samtykke registreres i din e-mail marketing platform, én der putter dem i en relevant liste, og én der sætter kontakten ind i et aktuelt e-mailflow. På den måde er du sikker på, at du følger GDPR-regler omkring opbevaring af persondata, og at du opsamler varme leads.

Start simpelt ud

Du behøver ikke at skabe Rom fra start af i dine automations. Vi anbefaler, at du starter simpelt, og opsætter samtykke og et velkomstflow på 3-4 mails. Så kommer du i gang, og kan se funktionaliteten ved automations. Når du har styr på det, kan du gå steppet videre, og eksempelvis opsætte automation til relevante links i dine nyhedsbreve. Du skal for alt i verden bevarer dit overblik, da det er afgørende for udbyttet af dit e-mail marketing. Hvis du først mister overblikket, kan det være svært at finde igen – og du vil nødigt udsende irrelevante nyheder til dine kunde-grupper.
Du skal dog ikke være bange for at prøve ting af! Du kan let redigere dine automation – og tilføje og slette, så du kan altid teste. I nogle e-mail marketing platforme er det også muligt at lave splittest, hvilket altid er sjovt at lege med. Helt grundlæggende handler det om, at du skal finde frem til de automations, der passer til din virksomhed, produkter/ydelser og kunder. Så snart du har sat dem op, kan du næsten læne dig tilbage, og lade systemet klarer resten – det er det geniale med automations. Det er derfor også optimalt at sætte ekstra fokus på automations, når du nærmer dig sommerferien, hvor der ofte er nogle uger, hvor der mangler hænder på kontoret.

Skal vi starte noget nyt sammen?

Book et uforpligtende møde med vores specialister. Udfyld formularen og så kontakter vi dig hurtigst mulig.
Vi giver med glæde en kop kaffe og tager en snak om dine tanker og ideer.