Den digitale kunderejse

Før man begiver sig ud i den store marketingsjungle, er det vigtigt, at man har styr på kunderejsen – fra det sekund behovet opstår hos kunden til, at der er lagt en ordre hos dig. Hos Online Advisor er vi skarpe på kunderejsen, hvorfor vi vil dele et par fif om, hvordan din virksomhed griber potentielle kunder.

Tre hurtige

Den fornemmeste opgave, som din virksomhed har, er at blive fundet, blive set og blive husket. Formålet er at plante et lille frø i kundens bevidsthed, som bliver høstet, når de har brug for ekspertise indenfor dit felt. Med et detaljeret kort over dine potentielle kunders gøren og laden, kan du holde liv i dit frø ved at optimere dine marketingaktiviteter, så alt går op i en højere enhed. Det er altså altafgørende, at du har styr på kunderejsen før, at du begynder at kaste penge efter online annonceringer og så nye frø.

Kom godt i gang med kunderejsen

Første del på kunderejsen er at skabe opmærksomhed omkring din virksomhed. Den store kunst ligger i at gøre opmærksom på sig selv. Denne del af kunderejsen kan angribes på flere måder. Der er selvfølgelig den traditionelle vej, hvor man investerer penge i TV- eller outdoor-reklamer, men hvis du ikke har levet under en sten, så ved du, at online annoncering er det smarte valg. Hos Online Advisor er vi netop eksperter i online annoncering og organisk vækst, hvor Google Ads og SEO er vores spidskompetence.

Forbliv relevant

Nu har du skabt opmærksomhed og forhåbentligt vakt interesse hos kunden, hvorfor du er klar til at fokusere på næste step i kunderejsen – hvordan sikrer du, at kunden bibeholder interessen – og måske overbeviser kunden om at lave et køb hos dig? Når en kunde er inde i denne fase, søger de typisk efter mere information. Især hvordan andres oplevelser med produktet har været, hvorfor det er vigtigt, at denne information er tilgængelig.

I dagens Danmark er det især på sociale medier, hvor den almene forbruger orienterer sig, så her skal du være skarp. Samtidig er det vigtigt, at du er transparent med dine anmeldelser, som fx kunne forekomme på Trustpilot eller Facebook og bruge disse aktivt i din markedsføring.

Hvis du endnu ikke er på de sociale medier, er der en række andre værktøjer, som man kan benytte. Du kan nemlig også nå ud til dine potentielle kunder og hjælpe dem videre i kunderejsen med email marketing, som vi, Online Advisor, er specialister i. Email marketing fungerer aldeles godt til at holde potentielle kunder, som endnu ikke er klar til at handle hos dig, til ilden. Til sidst men ikke mindst kan man benytte sig af blogindlæg, som øger troværdigheden og kan skabe en stærkere relation til ens kunder.

Tag kunden i hånden

Nu er vi kommet til den del af kunderejsen, som du nok går mest op i – nemlig købet. Her har hjemmesiden mere at sige end som så. Call To Action-knapper er vigtige, så du på elegant vis fører kunden til “kurven”. Hjemmesidelayout og konverteringsoptimering spiller altså en afgørende rolle i kundens færden på hjemmesiden. Når din potentielle kunde er blevet til en reél kunde, begiver kunden sig ud på den sidste del af kunderejsen – hvordan beholder du kunden i folden? Her kommer email marketing endnu en gang i spil, da det er den perfekte måde at prikke kunden på skulderen og huske dem på, at du stadig eksisterer. Med dette værktøj kan du let og elegant promovere nye produkter samt sende nyhedsbreve.

Kunderejsen er kompleks og slutter forhåbentlig aldrig. Hvis du har fået blod på tanden til at begive dig ud på denne rejse, står vi klar til at hjælpe. Kontakt os endelig hvis du har brug for ekspertise og lad os begynde kunderejsen sammen.

Skal vi starte noget nyt sammen?

Book et uforpligtende møde med vores specialister. Udfyld formularen og så kontakter vi dig hurtigst mulig.
Vi giver med glæde en kop kaffe og tager en snak om dine tanker og ideer.