Er din e-mail marketing i fare?

iOS15

Der er ikke længe til, at Apple udruller sin nye opdatering iOS 15. Men hvorfor er det lige pludselig interessant, og hvad har det af betydning? Få et hurtigt overblik over, hvad du skal være særlig opmærksom på 👀

Hvad er iOS 15, og hvorfor er det interessant?

Apple Mail Privacy Protection er en del af den nye iOS 15, og det er netop det element, som skaber panderynker hos marketingfolk. Som navnet antyder, så ønsker Apple nu at profilere sig på øget privatliv, hvilket helt sikkert er modstridende med din (professionelle) interesse, da det vil påvirke op mod 50% af dine subscribers 😧

Kom direkte til sagen – hvad påvirker det?

Åbningsraten er fortid

Den største konsekvens ved iOS 15 er, at det ikke længere vil være muligt at måle på åbningsraten på dine mails. Man estimerer, at 40-50% af mailmodtagere benytter Apples platform, hvorfor du kan glemme alt om at måle på åbningsrater. Hvorvidt Apple åbner eller lader alle mails forblive lukkede, er uvist, men uanset vil det skabe et stort mørketal, hvorfor vi kan lægge åbningsrater i graven.

Opdatering af re-engagement flows

Hvis du arbejder med re-engagement flows, som er baseret på, hvorvidt modtageren åbner mailen eller ej, så er det tid til en opdatering. Da det ikke vil være muligt at tracke åbningen, kan du i stedet basere re-engagement flowet på, om modtageren klikker på noget i mailen – fremtiden er kliks!

Countdowns ⏳

Fanger du kundernes opmærksomhed med countdowns, er der endnu en god grund til at spidse ører. Det er normal praksis, at man sætter countdowns til at starte, når modtageren åbner mailen første gang, men dette er selvfølgelig heller ikke muligt længere. Derimod skal du huske at sætte din countdown til at starte, når mailen bliver afsendt.

Send time optimization besværliggjort

De fleste email-systemer giver mulighed for en automatisk udsendelse, når systemet finder det optimale tidspunkt. Denne funktion bliver dog nu ubetydelig, da det ikke længere vil være muligt for systemet at vide, hvornår dine kunder har den største tendens til at åbne dine mails.

E-mail marketings største trussel

Et mere foruroligende element er Apples lancering af iCloud+, som kan skabe voldsomme problemer for enhver e-mail marketing medarbejder. Heldigvis er iCloud+ kun en løsning for Apples premiumbrugere, hvorfor vi – indtil videre – kan ånde lettet op.

Derfor skal du holde skarpt øje med iCloud+

iCloud+ besidder nemlig den egenskab, at når kunden tilmelder sig fx et nyhedsbrev, så kan Apple generere en falsk e-mail, som videresender indholdet til personens rigtige mail. På den måde forbliver kunden anonym, hvorfor vi mister den ellers så vigtige data.

Det skal dog siges, at ens flow stadig vil virke, men man kan dog ikke benytte sin data. Det er usikkert, hvor længe denne fake e-mail vil eksistere, hvorfor det potentielt kan skabe store problemer, hvis e-mailen bliver slettet efter fx 30 dage. Derfor er det enorm vigtigt og spændende at følge denne udvikling!

Skal vi starte noget nyt sammen?

Book et uforpligtende møde med vores specialister. Udfyld formularen og så kontakter vi dig hurtigst mulig.
Vi giver med glæde en kop kaffe og tager en snak om dine tanker og ideer.