Leadgenerering – få flere, nye kunder

Frederikke

Skrevet af:
Frederikke Lerche
Campaign Manager

Leadgenerering på tværs af kanaler

Med et 2020 der i den grad har stået i digitaliseringens tegn, er det vigtigere end nogensinde før at tage kunden ved hånden og hjælpe dem igennem kunderejsen.

Ser vi på det erhvervsmæssige, har rigtig mange virksomheder oplevet en nedgang i løbet af året. Det er derfor væsentligt at sikre sin forretning med kontinuerligt at få flere kunder. Hertil er leadgenerering en aktiv del af din virksomhed, som vi anbefaler, at du har ekstra fokus på. Med leadgenerering kan du mindske fokus på kold kanvas-opkald, som de færreste synes er hverken sjove eller super effektive.

Salgstragten

Hos Online Advisor arbejde vi med den klassiske salgstragt – som vi alligevel har lavet en smule om på, så det er vores helt egen. Vi har fokus på, at man skal blive fundet, blive set og blive husket – og det er netop disse elementer vi har i vores lead-tragt.

For at din virksomhed skal få nye kunder, er det vigtigt, at du er bredt tilstede og rammer din målgruppe, når de har brug for dine ydelser og kompetencer. Hertil er SEO og Google Ads meget relevante, da du med gode strategier og tilgange kan nå ud til mange relevante personer.

Når du har skabt opmærksom og trafik ind på din hjemmeside, er det vigtigt, at du tager godt imod dine nye besøg. Foruden en professionel og troværdig hjemmeside, er det elementært, at du på en eller anden måde griber dine besøgende og fører dem videre til en ønsket handling – et opkald, udfyldelse af en formular eller noget helt tredje. Alt sammen noget, som skal give dig leads, du kan arbejde videre med.

For nogle kan lead-rejsen stoppe her, da man herfra tage en direkte kontakt med leaded. Vi anbefaler dog, at du tager et skrift dybere ned i lead-tragten, og sørger for at arbejde med de leads, som muligvis ikke er klar til at blive en kunde – endnu. Her er det især E-mail Marketing og Re-targeting, der er relevante. Med E-mail Marketing kan du løbende skabe relevant indhold og flows, som kan varme op under dine leads. Re-targeting kan du bruge til personer, som har vist en interesse for din virksomhed eller din branche – men endnu ikke har taget et aktivt valg ift. en form for tilknytning til dig.

Lead-tragt

Tips og tricks

Vores primære opgave for vores kunder er, at sørge for, at de genererer flere leads. Derfor ved vi, at det kan være svært at vide, hvor du skal starte. Nedenfor har vi givet nogle tips og tricks, som du kan bruge til at optimere dit arbejde med leads – og ellers er vi jo altid til rådighed til hjælp, sparring og analyser.

SEO og Ads

Som tidligere nævnt, er SEO og Google Ads et af de første elementer, du skal være opmærksom på, når vi snakker om leadgenerering. Du skal simpelthen sørge for, at relevante personer får øje på din virksomhed. I den forbindelse bør du have fokus på:

– Oprettelse af relevante annoncer, som passer til din målgruppe
– Sikre dig at dine søgeord ikke mod-byder hinanden, så du ikke bruger unødig budget
– Sørge for at du har opsat relevante metadata beskrivelser til alle dine sider

Hjemmeside

På din hjemmeside skal du sørge for, at dine besøgende bliver ført videre til en ønsket handling. Derfor skal du sørge for, at der skabes en sammenhæng mellem dine annoncer og dét man møder på din hjemmeside – og meget gerne med eksempelvis en formular. På den måde kan du bedre arbejde med dine leads. Derfor bør du:

– Opsætte en kontaktformular
– Indsætte relevante CTA’er (call to action knapper)
– Have relevant indhold på hjemmesiden, som skaber både indsigt og interesse for din virksomhed.

E-mail Marketing

Så er vi der, hvor potentielle kunder har fundet din virksomhed og er blevet navigeret videre til en formular, som har vagt deres interesse. Nu er det, at du skal begynde at varme op under dem med E-mail Marketing. Hertil anbefaler vi, at du:

– Opsætter et velkomstflow, der giver en dækkende beskrivelse af din virksomhed og dine ydelser.
– Opsætter automations, så der sendes en notifikation til fx en sælger, som kan tage kontakt til kontakten ved en relevant handling.
– Laver opmærksomhedsvækkende emnefelt-tekst, så dine nyhedsbreve bliver åbnet – så dit arbejde ikke er spildt.

Hav styr på din data

Hos Online Advisor er stort set alt vores arbejde baseret på data. Det er også data vi måler på ift. resultater af vores arbejde. Derfor kan vi ikke anbefale nok, at du har overblik over al din data i dit arbejde med leadgenerering.
Hertil bruger vi især Google Analytics, hvor vi kan have et samlet overblik over bl.a. antal besøgende, antal nåede mål, afvisningsprocent og hvorfra dine besøg kommer. Med Google Analytics kan du altså få et billede af, hvordan din leadgenerering fungerer – og hvor du kan optimere – hvis det er opsat korrekt.

Hvis du ikke allerede har Google Analytics, eller hvis du er i tvivl om, om det er opsat korrekt – så må du endelig ikke tøve med at kontakte os for en gratis snak og gennemgang af systemet.

Skal vi starte noget nyt sammen?

Book et uforpligtende møde med vores specialister. Udfyld formularen og så kontakter vi dig hurtigst mulig.
Vi giver med glæde en kop kaffe og tager en snak om dine tanker og idéer.