Medieudvikling i 2021
7. februar 2022

Som sædvanlig udkom DR’s medieudviklingsrapport i sidste uge. I dette nyhedsbrev kan du læse de vigtigste pointer set med Ads-briller, hvis du ikke selv har tygget dig igennem den 67 siders lange rapport.

Tid spenderet på medier er mere eller mindre i status quo fra 2020, men det ændrer ej på, at den gennemsnitlige dansker bruger svimlende syv timer om dagen på dette. Endvidere er tendensen stadig, at de traditionelle medier langsomt mister terræn til streamingtjenesterne, hvilket du nok havde gættet. Men hvad er relevant at have for øje for dig og din virksomhed? Det ser vi på nu.

Medieudviklingen set gennem Ads-briller

Når man ifører sig Ads-brillerne, så er man naturligvis på udkig efter, hvor det er ideelt at annoncere. Meget er der ikke sket siden 2020, hvorfor mastodonten Facebook stadig ligger i spidsen som den største platform, da 80% af befolkningen har en bruger, hvoraf 66% benytter mediet dagligt. Facebook er derfor aldeles aktuel, når man snakker om annoncering, og vil nok være den første sociale platform, som man vil kigge hen imod. Da Facebook rummer mere eller mindre alle aldersgrupper, er det essentielt, at man har sin målgruppe på plads, inden man annoncerer, idet man ellers vil drukne – det er dog ikke noget, som fortjener en gul bjælke, da det ikke er nyt.

 

Interessant er det derimod, at måden, hvorpå man benytter Facebook, har ændret sig. Der er kommet et skel mellem unges opfattelse og ageren på platformen, som næsten står i kontrast til den ældre generation. Unge er blevet langt mere private, hvorfor man ønsker at fremstå mere neutral på sin facebookside. Trenden med at lægge billeder op ad hinanden i forbindelse med fødselsdage er lagt i graven, da dette næsten kan opfattes som et overgreb. Disse nye uskrevne regler kommer den ældre generation dog ofte i karambolage med, da den ældre generation netop opfatter Facebook som et sted, hvor man dyrker sine bekendtskaber og interesser.

…Bevæger vi os væk fra boomers og vender tilbage til annoncering er det værd at kigge på TikTok’s vækst. TikTok kan bryste sig af en relativ stigning på næsten 50% ift. 2020, hvorfor de absolut er et medie, som man bør overveje. Platformen henvender sig primært til de unge, hvor 24% blandt de 12-29 årige bruger TikTok dagligt. Derfor er det ved at være på tide at overveje, om du skal annoncere på TikTok, hvis din målgruppe netop befinder sig i dette segment. For de boomers som skulle læse med, så er TikTok en videodelings app, hvor der bliver vist korte videoklips. Dette stiller naturligvis krav til dit content, da annoncer på TikTok typisk vil være i form af en kort video.

Det visuelle aspekt spiller ligeledes en afgørende rolle på Instagram. Målgruppen 15-24 år spenderer faktisk mere tid på instagram, end de gør på Facebook, hvorfor det måske er på tide, at man tager Facebook ned fra sin hidtidige annonce-piedestal, som de ellers har befundet sig på til denne målgruppe. Man skal dog have for øje, at Instagram også forudsætter et skarpt visuelt udtryk, som altid er vigtigt, men især kommer til fokus på denne platform, da det netop er billeder, som udgør centrum på denne platform.

I stedet bør man især for det unge segment tænke annoncering på tværs af sociale medier, hvis man ønsker at eksponere dette segment optimalt. For ligesom brugen af Facebook har ændret sig, så har unges adfærd ligeledes. Unge har en mere sporadisk tilstedeværelse på de sociale medier end nogensinde, hvor de hopper frem og tilbage, hvilket stiller nye krav til din annonceringsstrategi. Samtidig beskriver rapporten, at unge er blevet ekstrem selektive, hvorfor kampen om deres opmærksomhed har resulteret i skærpede krav til annoncernes kvalitet samt budskaber.

Den ældre generations stigende tilstedeværelse er ved at rodfæste Facebook som den ideelle annonceringsplatform for dette segment. Man kan trygt annoncere gennem Facebook, hvis ens målgruppe er den ældre generation.

Find hele rapporten lige her, hvor du desuden kan læse mere om hadtale, Facebooks algoritme samt coronas påvirkning på vores adfærd og meget mere.

 

Leadgenerering – besøgende til køb

Leadgenerering – besøgende til køb

De fleste af os vil gerne konvertere besøgende på vores hjemmeside til egentlige leads. Det kan svært at finde hoved og hale i processen, og derfor giver vi inspiration til hvordan I kan arbejde med leadgenerering.

læs mere

Skal vi starte noget nyt sammen?

Book et uforpligtende møde med vores specialister. Udfyld formularen og så kontakter vi dig hurtigst mulig.
Vi giver med glæde en kop kaffe og tager en snak om dine tanker og idéer.