Langsigtet strategi del 4 af 4 – E-mail Marketing

Skrevet af:
Frederikke Lerche
Digital Projektleder

Optimér din E-mail markedsføring – og øg din kunderelation

Der findes mange tilgange til e-mail automations – og mange af dem er gode på hver sin måde. Vi vil dog slå et slag for at tænke langsigtet, da du både kan spare tid og optimere den hurtige og kontinuerlige kontakt med dine kunder. Det er en win-win!

Gør dit arbejde automatisk

Du kan skabe en virkelig god kontinuerlig kommunikation med dine kontakter igennem nyhedsbreve! Men det kræver en del tid, hvis du vil gøre det rigtig godt, og få det mest optimale ud af denne form for markedsføring. Det er her automations og flows kommer ind i billedet.

Ved at opsætte automations og flows, kan du spare en masse manuelt arbejde, da det hele går i gang automatisk. Samtidig kan du nå ud til dine nye kontakter med det samme. Du har ofte aller mest opmærksomhed, lige når dine kontakter har tilmeldt sig dit nyhedsbrev – og det skal du udnytte! Vi vil derfor altid anbefale, at du laver et flow omkring dine nyhedsbrevstilmeldinger.

Gør det personligt

Du kan også gøre dine nyhedsbreve mere personlige vha. automations. Du kan sørger for, at dine kontakter får nyhedsbreve på baggrund af en specifik handling i tidligere nyhedsbreve eller på din hjemmeside (afhængig af hvilken platform du bruger). Hvis en af dine kontakter viser interesse for et specifikt produkt, kan du sørge for, at denne kontakt modtager et nyhedsbrev med et godt tilbud eller ekstra information omkring det pågældende produkt. Kontakten kan endda komme med i et helt flow omkring produktet eller området.

Se sammenhængen

Du har et væld af muligheder med din e-mail markedsføring. Det hele handler om at se mulighederne, få dem ned på papir – da det kan gøre processerne mere overskuelige – og få dem sat ind i kontekst i din e-mail automation platform. Hvis du ligger fokus og arbejde i det fra start, vil du både spare en masse timer fremadrettet, og øge udbyttet af denne markedsføringsmetode.

 

Skab overblik – lav lister!

Når du arbejder med e-mail markedsføring, handler det om at bibeholde overblikket. Det kan hurtigt blive uoverskueligt og et større arbejde, hvis du skal finde relevante modtagere frem hver gang, du skal udsende et nyhedsbrev. Samtidig kan der hurtigt ske fejl, som kan betyde, at kontakter framelder sig dine nyhedsbreve, da de modtager irrelevant indhold. Du bør derfor altid lave relavante lister i dit e-mail automation system. Det kan være en fordeling af forskellige interesse, landeområder, aldre etc. – alt efter hvad der er aktuelt for din virksomhed. Det gør dit arbejde langt lettere, og kan samtidig optimere udbyttet af dine nyhedsbreve. Ved at have specifikke lister, kan du øge personificeringen i din kommunikation, og du kan dermed bedre nå ud til dine kunder med relevant indhold. Det er dér, hvor du kan få det mest optimale ud af din e-mail markedsføring.

 

Templates skaber sammenhæng

I vores arbejde med digital markedsføring, har vi stort fokus på den røde tråd. Det er simpelthen så vigtigt, at der er en sammenhæng mellem alle dine platforme, da det giver et mere professionelt indtryk af din virksomhed. Samtidig skaber det også hurtigere en genkendelighed hos dine kunder, som du kan bruge til din fordel, da du ikke behøver at forklare din eksistens hver gang.
Derfor synes vi også, at det er væsentligt at lave templates i din e-mail automation platform. Du sparer en masse tid, idet du ikke skal begynde fra bunden hver gang, og du skaber en identitet i dine kunders indbakke. Det hele handler om, at dine kunder med det samme skal kunne se, at det er dig, der har sendt dem en mail.

 

GDPR – lad os få reglerne overholdt

Det kan ikke udtrykkes nok, hvor vigtigt det er, at du har styr på din GDPR i din e-mail automations platform. Du skal kunne vise, hvornår og hvordan en kontakt har givet samtykke til, at du må opbevare deres data og sende dem nyhedsbreve.
Der er forskellige tilgange til, hvordan du opdaterer GDPR hos dine kontakter, afhængig af hvilken platform du bruger. Men helt grundlæggende anbefaler vi, at du opdatere dine nuværende kontakter og herfra får opdateret GDPR automatisk vhm. automations.
Hvis du er i tvivl om, hvordan du gør dette, kan du kontakte din udbyder direkte. Du er også velkommen til at kontakte os – så skal vi gøre vores bedste for at hjælpe dig ????

Skal vi starte noget nyt sammen?

Book et uforpligtende møde med vores specialister. Udfyld formularen og så kontakter vi dig hurtigst mulig.
Vi giver med glæde en kop kaffe og tager en snak om dine tanker og idéer.