Marketing & Mærkedage
21. april 2020

Hele året er der løbende mærkedage, som på hver sin måde har sin egen plads hos hver især.

– og det kan du bruge til din fordel!

Hvis vi selv glemmer dem, så kan vi næsten være sikre på, at vi bliver mindet om de særlige dage på diverse platforme via annoncer om fx blomster og chokolade til Mors Dag. Det kan godt tippe til den voldsomme side nogle gange, og vi er mange, der nærmest bliver immune over for det…

MEN – vi vil gerne slå et slag for, at denne immunitet sker fordi der ikke er fokus på relevans! Hvis du tager din målgruppes briller på, og finder den rette vinkel på en interessant mærkedags-gimmick, kan du bryde igennem muren.
Vi ser virkelig mange, der ikke tager målgruppen ind i deres tilgang til eksempelvis en påske-kampagne. Ideen om en Gamification-kampagne, hvor modtagerne skal fange påskekyllinger i en kurv lyder rigtig sød – men hvis en stor den af din målgruppe er vegetarer, er det nok ikke det bedste valg. Der vil påskeliljer måske være en bedre tilgang.

Helt grundlæggende handler det om, at du og din virksomhed kan få en masse ud af mærkedagene – hvis du vælger den rette vinkel og tilgang til dine kampagner. Her er din virksomhed og din målgruppe elementære. 

Brugbarer platforme

De sociale medier er de mest populærer i tilgangen til mærkedage-kampagner. Det er også en virkelig god platform til at få opmærksomhed, da disse kampagner ofte har en mere gimmick-lignende kommunikation. 
En anden god platform at bruge er din egen hjemmeside, hvor du enten kan lave en landingpage eller en pop-up Gamification via fx LeadFamly.

Et værktøj som mere sjældent bliver brugt til denne form for marketing er Google ads. Det er dog et genialt sted at reklamere for dine mærkedage-kampagner.

 

Tænk langsigtet

Du kan få en masse eksponering ved at lave kampagner på relevante mærkedage. For at få mest muligt ud af det, så bør du som noget af det første, tænke på hvad du ønsker at få ud af en kampagne. Vil du eksempelvis have en større modtagergruppe til dine nyhedsbreve, skal du sikre dig, at du har opsat et nyhedsbrev-flow, som kan opsamle dine nye modtagere. Gør du ikke det, risikere du at miste den interesse, som dine potentielle kunder har givet dig.

Afslutningsvis vil vi anbefale, at du ikke slår til ved alle mærkedage. Det kan virke voldsomt for din målgruppe, og blive en bekostelig omgang.
Læg istedet fokus på de mærkedage, der kan være relevante for en interessant vinkel til din målgruppe.

Er du klar til Google Analytics 4?

Er du klar til Google Analytics 4?

Har du hørt det? Google Analytics 4 erstatter vores bedste ven gennem lang tid, nemlig Universal Analytics. Hvorfor gør vi dig opmærksom nu? Ja, det er der en god grund til…

læs mere
Googles samtykkepolitik

Googles samtykkepolitik

Bruger du en Google-tjeneste på din hjemmeside eller app? Så bør du tjekke, hvorvidt du lever op til den nye samtykkepolitik fra Google.

læs mere
Medieudvikling i 2021

Medieudvikling i 2021

Som sædvanlig udkom DR’s medieudviklingsrapport i sidste uge. I dette nyhedsbrev kan du læse de vigtigste pointer set med Ads-briller, hvis du ikke selv har tygget dig igennem den 67 siders lange rapport.

læs mere

Skal vi starte noget nyt sammen?

Book et uforpligtende møde med vores specialister. Udfyld formularen og så kontakter vi dig hurtigst mulig.
Vi giver med glæde en kop kaffe og tager en snak om dine tanker og idéer.