Phrase match kommer på steroider

Så er der nyheder til alle dem, som interesserer sig for Google Ads. Google har netop været ude og fintune sine matchtyper, så vi kan blive endnu mere målrettede med vores annoncer. Google vil nemlig sende broad match modifier på pension – eller i hvert fald begrebet, for phrase match overtager funktionen. Phrase match kommer altså til at dække over broad match modifier, men respekterer stadig ordstillingen, når det er relevant for søgningen. Med andre ord så kommer phrase match på steroider.

Hvad er BMM og Phrase Match egentlig?

Det kan godt være, at vi nu skal sende BMM på pension, men inden vi helt fortæller om dette, så vil vi kort forklare, hvad BMM og phrase match egentlig er.

Matchtypen BMM fortæller søgemaskinen, at søgeordene skal fremgå i kundens søgning, men de ikke behøver stå i en bestemt rækkefølge. På den måde vil rækkefølgen på ordene altså ikke sætte en stopper for, at din hjemmeside dukker op i kundens søgning. Dine søgeord i BMM vil samtidig kun udløse søgninger, som har en tæt relevans. Hvis du bruger +sort +trøje som dit søgeord, så kan en kundens søgning på eksempelvis “trøje i mørk farve” også trigge, at din hjemmeside kommer frem. Her har vi både ændret rækkefølgen og skiftet sort ud med mørk, men dette er jo også i tæt relevans, hvorfor det vil trigge søgeordet

Går vi videre til phrase match, så bruger man her sætninger som sit søgeord. Denne matchtype bruges til at fange kunderne, når de sætter ord foran eller bagved det primære søgeord. Sætningen må altså gerne kombineres med andre ord, men disse ord skal bare ikke bryde selve sætningen. Hvis vi bruger eksemplet med “sort trøje”, så vil kundens søgning på eksempelvis “billig sort trøje” eller “sort trøje med biler” trigge, at din hjemmeside kommer frem. Her vil en kundens søgning på eksempelvis “sort billig trøje” altså ikke trigge søgeordet, da vi så har brudt sætningen med ordet billig.

Tidshorisont

  • Medio februar vil både phrase match og broad match modifier begynde at omlægge sig den nye matching adfærd. Begge matchtyper vil dog stadig være tilgængelige, så der er ikke behov for at tage action med det samme.
  • Til juli bliver broad match modifier fortid. Det vil ikke længere være muligt at oprette nye søgeord i kategorien, og phrase match vil overtage funktionen.

Hvad betyder det for dig?

De forskellige matchstrategier har stor påvirkning på effekten af dine Google Ads, idet de har forskellige funktioner og fungerer bedst til forskellige formål. Når nu Broad Match Modifier fjernes som en mulig matchstrategi, kommer phrase match til at “overtage” funktionaliteterne fra BMM. Det vil betyde, at dine Google Ads vil komme til at performe anderledes, og din strategiske tilgang må tilpasses efter de nye forhold.

På den anden side vil det også betyde en bedre overskuelighed, når du skal udvælge netop den matchstrategi, som giver dig det optimale udbytte, idet der fremover kun vil være 3 muligheder. Vores råd er; begynd allerede nu at gennemgå dine annoncer som har Broad Match Modifier matchstrategien, og genovervej, om de bør ændres til Broad Match eller skal forblive i den nye fælles BMM/phrase match-strategi.

Under alle omstændigheder bliver denne opdaterings følgevirkninger interessante at følge. Har Google ramt plet med at sætte phrase match på steroider, eller må vi ty til det gamle ordsprog “if it ain’t broken, don’t fix it”? Det er kun med tiden, at vi kan besvare dette spørgsmål. Vi kommer til at følge det nøje, så vi kan holde jer opdateret med vores findings.

Skal vi starte noget nyt sammen?

Book et uforpligtende møde med vores specialister. Udfyld formularen og så kontakter vi dig hurtigst mulig.
Vi giver med glæde en kop kaffe og tager en snak om dine tanker og idéer.