Måler du dine konverteringer på din hjemmeside?

Skrevet af:
Sebastian Huber
SEO Manager

Få her et godt indblik i hvad konverteringer er, og hvordan du med fordel kan bruge dem i egen organisation.

Mange har fuldt fokus på at få en masse besøgende ind på hjemmesiden men glemmer, at det er ligeså vigtigt at sørge for, at ens hjemmeside er klar til at konvertere de mange besøgende til egentlige potentielle kunder, hvis det skal give forretningen et godt ROI (Return On Investment).

Når vi hos Online Advisor arbejder med SEO for vores kunder, så arbejder vi altid 2 vejs. Det betyder i praksis, at vi ikke blot sørger for, at der kommer flere målrettede kunder til hjemmesiderne, men at de I butikken også bliver taget pænt imod af en salgsekspedient, som leder dem let og naturligt igennem salgsforløbet. Dermed kan virksomheden efterfølgende let tage fat i dem som varme leads, og konvertere dem til nye kunder i forretningen.

Hvad betyder konverteringer?

I salgsfaget arbejder man altid med en salgstragt. I praksis så bruges denne til at definere de faser, som en kunde ledes igennem fra starten, hvor de blot besøger en hjemmeside til, at de sidste ende bliver kunder i forretningen. En konvertering er med andre ord det, at en kunde ledes fra en fase til næste fase i salgsforløbet.

Men hvordan skaber man en langtidsholdbar proces i forhold til Google-annonceringer? Især, når man nu alligevel bliver guidet af Google til at benytte de anbefalede strategier, budgetter, annoncer, søgeord m.m.

Når man taler om Google Ads, er det først og fremmest vigtigt at vide, hvad vi kræver af vores egne kampagner. Hvad er formålet med dem? Er det at generere flere kliks, opkald, synlighed eller noget helt fjerde? For at afgøre dette, er det vigtigt at vide, hvor man ligger i markedet. Er det vigtigt at skabe synlighed før vi opfordrer kunden til at give os et opkald, eller vil vi have, at brugerne ringer direkte til os? Med det sagt er det også vigtigt at få afklaret, hvilken budstrategi man vælger at bruge. Skal den være automatisk, således, at det meste af kampagnen bliver automatisk genereret, eller skal den være manuel? Sjovt nok, er den manuelle strategi ikke anbefales at benytte. Tør vi at tage skridtet videre og gå vores egen vej, hvor konkurrencen kan blive en tand hårdere eller skal vi vælge de sikre automatiske budstrategier, som ikke kræver så meget arbejde fra vores side?

Med en budstrategi på plads, er det lige så vigtigt at få afklaret; 1) hvem vores målgruppe består af, 2) hvordan vi vil nå ud til dem, og 3) størrelsen på budget. Har du styr på det, har du med din strategi. Men vi må dog ikke glemme, at selvom vi sætter kampagner op, tildeler et budget og finder målgrupper, er dette ikke nok. Netop fordi markedet bevæger sig dynamisk, er søgeordet i dag måske ikke relevant i morgen. Målgruppernes adfærd kan have ændret sig siden sidst – og du har måske ikke tid til at tjekke jeres Google annoncer hver dag. Derfor er det nødvendigt, løbende at lave en ny søgeordsanalyse, så dine søgeord er de mest relevante for målgruppen.

Så hvad gør vi, når tid er penge og vi har travlt med at få sendt varer afsted? Google Ads er god til at give besked, når noget kan optimeres gennem de automatiske anbefalinger. Tager man kampen op selv, skal man være opmærksom på diverse automatisk genererede anbefalinger, og overveje, hvad der giver mest udbytte til virksomheden. Det er nemlig ikke alle anbefalinger, som er lige relevante. Føler du dig ikke sikker på, hvordan du skal gribe dine Google Ads an? Kontakt os, så finder vi en løsning sammen!

Skal vi starte noget nyt sammen?

Book et uforpligtende møde med vores specialister. Vi giver med glæde en kop kaffe og tager en snak om dine tanker og ideer.