Google My Business er et af de nyeste skud på Googles snart meget tykke stamme. Redskabet har flere funktioner, der kan gavne din virksomhed på flere niveauer. Det kan fungere som guleroden, der trækker forbrugere hen til dig og ikke konkurrenterne – og det er jo det, det i bund og grund handler om. Lige præcis derfor er Google My Business et eminent redskab, som du uden tvivl bør gøre brug af, hvis du vil helt frem i rækkerne. Samtidig er Google My Business endnu ikke udnyttet af mange virksomheder, og du vil derfor have stor mulighed for at slå dine konkurrenter af pinden, hvis du prioritere dette redskab. Læs med her, og få et større indblik i Google My Business og hvordan du kan bruge det.

Men hvad er det?

Google My Business er på en og samme tid et enkelt og ligetil værktøj, der kan give dig detaljerede informationer omkring dine kunders brug af din fortegnelse, som du kan bruge til din fordel. Samtidig får du her muligheden for at give nye kunder det førstehåndsindtryk af din virksomhed, som du mener, at de skal have. Den ’direkte’ funktion er, at du kan tydeliggøre informationer omkring din virksomhed på Google via din fortegnelse. Hertil kan du gøre brug af forskellige elementer – billeder, telefonnummer, Maps, åbningstider, tilbud, event, og vi kunne blive ved. Det betyder altså, at når en (potentiel) kunde søger på din virksomhed eller lignende virksomheder via Google Søgning, Google Maps og Google+, vil dine informationer poppe op og (forhåbentlig) løbe med opmærksomheden. Du kan konstruere den som du vil, og derved designe det bedste blikfang til netop din målgruppe.

Derudover kan du med Google My Business få en større indsigt i, hvordan dine kunder og potentielle kunder interagerer med din virksomhedsfortegnelse, og derved hvordan du kan optimere den og derved øge interaktionen. Du modtager informationer omkring, hvem dine kunder er og indsigt om blandt andet antallet af opkald, klik, visninger af din virksomheds fortegnelse. Hertil kan du også se, hvilke billeder, der får mest opmærksomhed, og derved arbejde strategisk efter at implementere flere af lignende billeder. Helt elementært er det, at du kan se, hvordan du klarer dig ift. dine konkurrenter.

Hvordan bruger jeg det?

Det er væsentlig – og for nogle det vigtigste – at nævne, at Google My Business er et gratis værktøj. YAY! Du sidder måske nu og tænker, at det lige er noget for dig og din virksomhed – men hvordan kommer man i gang? Det er nemt!

1

For at kunne bruge Google My Business, skal du godkendes af Google, så Google ved, at din virksomhed er reel. Hertil går du ind på google.com/verifymybusiness, logger ind med din Google konto og indtaster din godkendelseskode.

2

Når først det formelle er i orden, er du klar til at gå i gang. Klik ind på nedenstående link, tryk på den grønne ’Start nu’-knap og udfyld felterne.

3

Herefter går du ind på google.dk/business for at logge ind på din konto. Du kan nu se kontrolpanelet, hvor du kan redigere og tilføje informationer omkring din virksomhed. Du kan eksempelvis hurtigt og nemt rette i åbningstider og telefonnummer, hvis det er nødvendigt. Jo mere du får udfyldt, jo bedre indtryk giver du potentielle kunder, og er derved tættere på et salg.

4

Indlæg, information og beskeder – er de væsentligste elementer at sætte op.
Ved ’Indlæg’ kan du oplyse om kommende events, aktuelle tilbud, nyheder etc. Opdater gerne denne ugentligt.
Under ’Information’ kan du se, hvordan din fortegnelse ser ud. Det er vigtigt, at du tjekker denne, for at sikre dig, at det hele er som du ønsker.
Med ’Beskeder’ kan du gøre det muligt for kunder at skrive til dig direkte via Google My Business. Det er en virkelig effektiv funktion – især når der gøres brug af mobilsøgning.

5

Under ’Indblik’ har du tilgang til forskellige informationer omkring dine kunder, og hvordan de har interageret med din fortegnelse. Dette element kan du udforske og analysere, og bruge til din fordel ift. i sidste ende at optimere din omsætning.

Tips fra os

Du skal være opmærksom på, at det kan tage lidt tid før Google registrerer eventuelle ændringer – så hav tålmodighed. Hvis du indtaster større ændringer, såsom adresse, kan du komme ud for, at du skal godkendes på ny. Der findes mange muligheder med Google My Business – vi kunne skrive et helt indlæg om dem alle hver især. Vi anbefaler, at du går på opdagelse, og finder de elementer, der giver bedst mening for dig og din virksomhed. Du kan finde flere gode video-guides til dette. Endnu et tip er, at du kan downloade Google My Business app’en, så du let og hurtigt kan rette og opdatere, selv når du er på farten. Du kan finde den HER (knap).

Vi håber, at du kan se fordelene ved Google My Business og føler dig klædt på til gå i gang med at eksperimentere.

God fornøjelse!