Del 4/4 Kend kanalerne

Bliv klædt på til hvordan du kan udnytte de forskellige sociale medie-kanalers anvendelsesmuligheder, så du kommunikerer mere effektivt og engagerende med dine følgere.

 

Hvis du har fulgt med de seneste uger, så har vi delt indlæg om hvordan du kan planlægge din sociale medie-strategi ud fra en række simple principper.

 

  1. Målret din strategi og ram plet første gang (Strategi): Læs her
  2. Kender du typen (Brugertyper): Læs her
  3. Hvorfor var det nu at… (Storytelling): Læs her

 

Alle indlæg er skrevet så de kan læses uafhængigt af hinanden, men hvis du er helt ny inden for social medie-planlægning, vil det give god værdi for dig at læse ovenstående indlæg inden du kaster dig ud i kanalernes anvendelsesmuligheder.

 

I dette indlæg vil du blive introduceret til hvordan en overvejet tilgang til medierne, kan have indflydelse på om dit indhold bliver en succes. For at hjælpe dig på vej, har vi lavet en oversigt over en række sociale medie platforme herunder. Vi har udvalgt Facebook, LinkedIn, Youtube og Twitter, da de også har god SEO-værdi, og Instagram, fordi at mediet har en god branding-værdi. Fælles for alle sociale medier er, at dine følgere vil inspireres, inddrages, overraskes og underholdes, med relevant, målrettet og troværdigt indhold.

 

Facebook

Mediet Facebook har en tålmodig målgruppe, der forventer gode lange historier, derfor behøver man ikke holde sig tilbage når man anvender Facebook som kommunikationsmedie. Kunsten her er at fortælle de gode oplevelser.

 

På Facebook kan du med fordel tænke dig selv ind som historiefortælleren. Dine følgere vil være interesseret i dine daglige aktiviteter.

 

Linkedin

LinkedIn har en tålmodig målgruppe, i samme stil som Facebook. Forskellen er, at du på LinkedIn i højere grad fremhæver din faglighed. Det er typisk din profession der gør dig relevant for andre. Derfor er din målgruppe ikke interesseret i, at høre om din oplevelse med din hund, hvis ikke du har en hundekennel, eller dine anbefalinger fra sidste rejse, hvis ikke du er rejseguide.

 

Måden du rammer din målgruppe på LinkedIn er ved at dele ud af dine erhvervsrelaterede erfaringer, virksomhedsnyheder og oplevelser i branchen. Det kan også være relevante foredrag, jobstillinger eller andre faglige nyheder. Alt der kan være med til at afbillede dig som en dygtig fagperson.

 

Twitter

På Twitter er aktuel viden et must og at du holder dig opdateret inden for din branche, og følger med i nyheder der er relateret til dit brand.

 

Deling af relaterede nyheder på et medie som Twitter, afbilleder dig som en aktuel og opdateret fagperson. Del gerne egne virksomhedsnyheder eller nyheder der enten omhandler egne produkter, eller udvikling i branchen der relaterer sig til dit produkt.

 

Youtube

På Youtube er ”How-to”-videoer et populært fænomen. Youtube er i høj grad blevet en informationskilde og et læringsredskab. Derfor er relevante vejledningsvideoer en god mulighed for at positionere sig godt på Youtube. Hvis du eksempelvis sælger fiskegrej, kan du vejlede i hvordan andre kan binde en fiskesnøre ordentligt eller hvilken madding der passer til den fangst du er ude efter. Tips og tricks, tilbyd relevant læring. Det er vejen frem på Youtube.

 

Instagram

På Instagram er din bruger interesseret i de værdier der er tilknyttet dit brand. Anvend Instagram til at dele aktiviteter der ligger i og omkring dit produkt, som fremhæver dine brand-værdier.

 

Instagram er et godt medie til at inspirere og interagere med dine kunder. Der er mulighed for at skabe en bestemt stemning omkring dit brand, da det er her let at arbejde med følelser på mediet. Her er det især en god mulighed hvis du kan dele kundeinteraktioner og –oplevelser. Hvis du eksempelvis arbejder med musik, kan du dele et billede af dit publikum når de er allermest begejstrede. Hvis du er designer, er det en god platform at dele billeder af tilfredse kunder iført dit design. Instagram er et godt medie at anvende tilfredse kunders oplevelser med dig, men er også et medie hvor du let vil kunne positionere dig selv i øjenhøjde.

 

IBIZ Center har lavet en oversigt, hvor du kan klikke ind på de forskellige kanaler og læse mere om anvendelsesmulighederne. Se oversigten ved at klikke her.

 

Mange virksomheder i dag føler sig presset ud i en online tilstedeværelse. Det vigtigste råd som vi fra Online Advisor kan tilbyde dig, er du bør kommunikere et ensartet billede af dig selv, være tilstede og skabe en dialog med dine brugere på de sociale medier.

 

Føles det uoverskueligt at gennemskue de mange muligheder og vinkler der er på sociale medier, har du brug for hjælp til at skabe en målrettet strategi for din kommunikation, så kontakt Online Advisor. Vi tilbyder at hjælpe dig til en bedre tilstedeværelse på de digitale medier.