Del 2/4: Brugertyper

 

Har du mange følgere på dine sociale medie-platforme, men opnår du kun lidt interaktion omkring dit indhold, eller mangler du følgere og inspiration til relevant indhold? Læs med og få idéer til hvordan du kan målrette dit indhold – efter udvalgte brugertyper – så du opnår øget interaktion mellem brand og bruger.

 

Dette er anden del i serien om, hvordan du planlægger en effektiv og målrettet social medie-strategi. Du vil igennem fire stadier blive introduceret til forskellige niveauer indenfor social medie-planlægning. Hvis du ikke har læst første del endnu eller gerne vil læse det igen, kan du læse det her.

 

Vigtigheden af brugertyper og indhold på sociale medier

Når du arbejder med virksomhedskommunikation er det naturligt, at du henvender dig til den målgruppe du i forvejen kender. Det betyder, at du vælger den primære og eventuelle sekundære målgruppe, som du kan se gennem din virksomhed.

 

Set i forhold til de traditionelle medieplatforme, så har interaktion mellem brand og forbruger ikke altid været muligt. Der har i stedet været envejskommunikation, hvor brugeren ikke har haft mulighed til at tilkendegive egen mening om et brand til en bred skare af mennesker. Det er meget forskelligt hvordan brugere i dag har taget muligheden for at interagere med brands til sig. Mange ser stadig passivt til, denne brugertype kaldes ”lurkers”. Andre er meget aktive omkring vidensdeling og selviscenesættelse med indhold taget fra de digitale platforme. Formålet med at opstille ovenstående er, at fortælle at det ikke er sikkert at hele din målgruppe er den aktive brugertype. Det kan være at din målgruppe i høj grad er lurkere/ lurere – og passive i kommunikationsformidling omkring dit brand og derved ikke synlige overfor andre på sociale medier.

 

Hvorfor vælge en målgruppe der ikke er 100% min?

Hvis din kunde-målgruppe indgår i en af de knap så synlige grupper, vil det være en god idé at henvende dit indhold til den del af din målgruppe der er mest synlig. En synlig målgruppe er en gruppe af brugere der i høj grad engagerer sig på de sociale medier. En bruger der tør at interagere, dele, kommentere og ”like” dit indhold. Interaktionen omkring dit brand, er med til at placere dig bredt på de sociale medier. En anden fordel er, at brugerne ses som mere pålidelige kilder, end hvis omtale eksempelvis fandt sted gennem annoncer med din virksomhed som direkte afsender.

 

På sociale medier er din virksomhed afhængig af om der opstår en positiv interaktion omkring dit brand og det er derfor vigtigt at overveje (ud fra øvelsen i del 1 – se del 1) hvordan din målgruppe tilgår indhold og hvilken rolle din virksomhed har i relationen mellem brand og bruger. Ved at målrette dit indhold, kan du nå ud til en målgruppe der vil være med til at sætte dig i fokus hos potentielle kunder.

 

De forskellige brugertyper

Hvis du henvender dig til en brugertype der bare lurer, men ikke interagere på sociale medier – vil indholdet ikke nå langt. Det er vigtigt at vide hvem dine brugere er, men også vide hvilket indhold de deler. Modsat lureren, findes netværksmennesket. Netværksmennesket er en person, hvis identitet delvist dannes på baggrund af en udveksling af informationer, følelser og idéer med andre i dets netværk. De lever højt på selv-iscenesættelse og er en behovsstyret modtager. De er derfor interessante at arbejde med, når man vælger brugertype til kommunikation på sociale medier. Jeg har nedenfor defineret forskellige brugertyper der kunne høre under kategorien ”netværksmennesket”. Oversigten er opstillet ud fra: adfærd og behov. Det vigtigste er, at du vælger en brugertype der passer til din målgruppe.

 

  • Brugertype 1: Den tankefulde

 

Behov: Den tankefulde har et stort behov for at oplyse andre.

 

Adfærd: Deler indhold der skaber stor debat. Det handler om ”de store tanker”. Dette kunne typisk være indhold der på den ene eller anden måde handler om verdenssituationen.

 

  • Brugertype 2: Den karriereorienterede

 

Behov: Den karriereorienterede deler for at gøre andre opmærksomme på dennes professionelle rolle.

 

Adfærd: Deler indhold der er relevant indenfor profession/ branche. Brugeren leder efter udvikling, nyheder, teknikker, metoder og andet indhold der kan iscenesætte den delende som erfaren og professionel.

 

  • Brugertype 3: Den lokalt-engagerede

 

Behov: Den lokalt-engagerede går op i at dele nyheder der gør lokalområdet interessant eller viser at brugeren har interesse heri.

 

Adfærd: Den lokalt-engagerede ”reklamerer” for nærområdet. Deler indhold der handler om nærområderne, eller opslag om ændringer/ tiltag eller forskellige events der foregår i nærområderne.

 

  • Brugertype 4: Tilbuds-/ konkurrencejægeren

 

Behov: De tagger og deler opslag i sit netværk for at spare penge eller vinde produkter.

 

Adfærd: Leder specifikt efter konkurrencer og tilbud. Brugeren er ikke en trofast kunde, men har stort engagement for at finde sider der deler mange konkurrencer.

 

  • Brugertype 5: Den bekymrede

 

Behov: Oplyse andre om ting der vil kunne forbedre deres livskvalitet

 

Adfærd: Den bekymrede deler indhold der henvender sig til en meget specifik

målgruppe. Det kunne være indhold der handler om sygdomsforløb, kroniske tilstande eller generelt velvære.

 

  • Brugertype 5: Boomerangs

 

Behov: Boomerangs vil gerne opfattes engagerede og provokerende og har et stort behov for at dele holdninger om indhold. De deler på baggrund af forskellige interesser og selv-iscenesættelse. De deler indhold baseret på både egne og

andres interesser, i stræben efter at opnå likes og delinger.

 

Adfærd: Deler lidt af det hele – bare det er provokerende nok.

 

Øvelse: Udvælg en brugertype, hvor indholdet de deler passer med den type indhold din virksomhed formidler. Din målgruppe kan være flere af ovenstående, men det vil være en fordel af udvælge en enkelt brugertype der passer til det indhold du vil kunne tilbyde din bruger. Da indholdet vil være lettere at målrette efter en enkelt brugertype.

 

Ved at vælge en af de ovenstående brugertyper vil du være i stand til at fokusere din kommunikation til en brugertype der har større tendens til at dele dit indhold.

 

I del tre vil du modtage redskaber til hvordan du kan planlægge storytelling omkring dit indhold. Storytelling er en bevist effektiv måde at arbejde med indhold på, især indenfor sociale medier. Dette fokus har stor betydning for præsentationen af dit indhold – da det kan hjælpe til at gøre din virksomhedskommunikation mere involverende og engagerende.

 

Føles det uoverskueligt at gennemskue de mange muligheder og vinkler der er på sociale medier? Vil du have hjælp til at skabe en målrettet strategi for din kommunikation, så kontakt Online Advisor. Vi hjælper dig med en strategi der sikrer dig en bedre placering i kundens bevidsthed gennem sociale medier.