Langsigtet strategi del 2 af 4 – SEO

Skrevet af:
Sebastian Huber
SEO Manager

SEO i det lange løb – en tautologi

Søgemaskineoptimering er per definition en langsigtet proces, og planlægger du eksekveringen rigtigt, er det en yderst effektiv del af din marketing, som sørger for, at du bliver set på søgemaskinerne.

 I disse tider er der mange som, af åbenlyse årsager, bliver hjemme i stuen og bruger mere tid foran computeren eller telefonen. Du er sandsynligvis selv en af dem. Med en naturlig stigning i trafikken på internettet er det derfor også netop nu, at din hjemmeside skal skinne.

Marketingdisciplinen søgemaskineoptimering, bedre kendt som SEO, er i sagens natur en strategisk disciplin. Det er en disciplin, der kræver både langsigtet planlægning, for ikke at tale om løbende vedligeholdelse og tilpasning, før man får det meste ud af det.

Det er også netop på baggrund af den manglende virale effekt, som mange andre af digital markedsførings discipliner besidder, at SEO ses som en ineffektiv og nærmest unødvendig gren af marketing. Hertil kommer disciplinens ry, som har en nærmest voodoo-agtig karakter.

 

Hvad skal jeg med SEO?

SEO har dog intet med mørkets kræfter at gøre, men er blot en tilgang med lang tidshorisont og mange trin, som kræver både teknisk snilde og sans for kommunikation. Ligesom en langsigtet strategi, kræves der planlægning, en grundig kortlægning af situationen, og vigtige til- og fravalg hvor man altid holder målet for øje. Jo hurtigere du laver forbedringer, des bedre – men modsat Google Ads, vil ens optimeringer først langsomt vise sig. Søgemaskinerne skal nemlig først forstå disse forbedringer, og først herefter vil din hjemmeside flytte sig opad på søgeresultaterne.

Søgemaskinerne med Google i spidsen eksisterer på ét eneste grundlag – at levere relevante svar på dine spørgsmål. Søgemaskineoptimering har i sig selv mange aspekter, men handler også grundlæggende om én ting – at vise Google et al, at netop din hjemmeside leverer de relevante svar andre søger. Jo bedre du har optimeret din side, jo bedre placering har du.

Og søgemaskinerne er gode til deres arbejde. På Google trækker det første søgeresultat mere end 31% af af alle kliks. Det vil sige, at ligger du på førstepladsen for et givent søgeord, så er det omtrent hver tredje, som går ind på din hjemmeside og på den måde bliver potentielle kunder. Denne kurve er dog eksponentielt aftagende, og plads nr. 10 får kun i omegnen af 3% af kliks. Derfor er SEO en meget vigtig del for den første del af kunderejsen.

 

Vores arbejde med søgemaskineoptimering

Det er Googles mere end 200 ranking factors, som vi hos Online Advisor arbejder med at appellere til. Målet er klart – højere rangering for din hjemmeside er lig med mere relevant trafik, hvilket resulterer flere kunder i din digitale butik.

Først og fremmest udvikler vi en søgeordsanalyse, som har til opgave at kortlægge din virksomheds omgivelser i form af dine vigtigste søgeord, konkurrenter og deres placeringer. Ud fra søgeordsanalysen vælger vi i samarbejde (du er jo trods alt specialisten i dit felt) de mest relevante søgeord for netop din side – det er dem som ligger i det gyldne middelpunkt mellem antal søgninger og konkurrence.

Jo flere søgninger på et givent ord, des flere konkurrenter er der desværre også typisk. Ønskescenariet her, er en høj søgevolumen, som samtidigt har lav konkurrence. Dernæst kommer både den tekniske snilde og det kreative gen i spil gennem teknisk optimering og skabelse af engagerende indhold, med de udvalgt ord fra søgeordsanalysen.

I kombination med relevant linkbuilding – udvekslingen af links med relevante hjemmesider – vil din hjemmeside begynde at opbygge anciennitet hos Google og dermed rangere bedre og bedre.

Skal vi starte noget nyt sammen?

Book et uforpligtende møde med vores specialister. Vi giver med glæde en kop kaffe og tager en snak om dine tanker og ideer.