Når du starter en virksomhed, er det ikke unormalt at have planer om på sigt at udvide forretningen. Det kan være på flere niveauer, såsom antallet af medarbejdere, omsætning, portfolio etc. Men især ved ét tiltag, er det væsentligt at gentænke SEO – lokaltions-udvidelse. Dette kan eksempelvis være, hvis din virksomhed har kontor i København, og får endnu et kontor i Århus, eller hvis du har en fysisk butik i Hillerød og ekspanderer til København. Ét eksempel, hvor det er yderst afgørende at gentænke din SEO-strategi er, når du udvider til nye lande.

Hvorfor er det så afgørende?

En ny SEO-strategi i forbindelse med udvidelse af lokationer, er helt enkelt væsentligt fordi du ikke vil forsvinde i mængden.

Helt generelt er det oftest en god idé at være opmærksom på den lokale SEO. Graden af væsentlighed heraf kan selvfølgelig variere fra branche til branche – men en god grundregel er, at sørge for at have fokus på faktoren.

Den lokale SEO-faktor

Har du eksempelvis en kinesisk restaurant på Østerbro, kan du let falde ind i mængden af konkurrenter, hvis du kun har søgemaskineoptimeret på ”kinesisk restaurant”, da der findes utallige af disse rundt omkring i Danmark. Men har du i stedet lagt kræfter i den lokale SEO, vil du øge dine chancer for at blive fundet, når en person eksempelvis søger på ’kinesisk restaurant Østerbro”. Ved at gøre brug af lokal SEO, kan du derved øge dine konkurrenceevne blandt dine tætteste konkurrenter.

Den internationale SEO-faktor

Google er på en og samme tid en meget simpel og utrolig kompleks ’maskine’. Der er mangle elementer af søgemaskinen, der er enkelt – tag bare et kig på layout; én hvid side med en enkelt søgefunktion. Den virker også relativ simpel, når du så småt begynder at bevæge dig bagom – men så stopper det også der. Jo længere ind bag du kommer, jo mere går det op for dig, hvor kompleks en maskine Google er. Det kan derfor også være svært at gennemskue, hvordan du bedst muligt øger dine chancer for at blive fundet på søgemaskinen.

Et sted hvor Google begynder at blive svær at håndtere, er når du begynder at have hjemmesider på flere sprog. Mange tænker, at det er let, fordi man jo blot kan sætte en sprogmaskine (plugin) på siden – men hold dig endelig langt væk fra det! Du risikerer kun, at din Google-værdi sænkes, da søgemaskinen ikke finder denne funktion reel. Andre tænker måske, at de blot laver eksempelvis engelske sider på den danske hjemmeside. Men det er heller ikke optimalt, da Google derved bliver forvirret over den engelske tekst på en .dk hjemmeside. Det helt rigtige at gøre, når du udvider til et nyt land og ønsker en hjemmeside hertil, er at lave en helt ny hjemmeside, der er tilknyttet det specifikke land. Kun på denne måde vil du have mulighed for at blive synlig på landets søgemaskiner og derved øge din SEO-værdi hertil – uden at mindske din SEO-værdi på din originale hjemmeside. Det er en længere proces end de tidligere nævnte tilgange, men det er uden tvivl den, der vil gavne din virksomhed bedst i sidste ende.

Men hvordan gør jeg så det?

Starter vi ved at se på den by- eller landsdelsbestemte SEO er det her en god idé at gøre brug af long tail søgeord – dvs. ’kinesisk restaurant på Østerbro’ og ikke blot ’kinesisk restautant’, hvor du derved gør søgeordet mere specifikt. På den her måde når du ud mere specifikt til din målgruppe.

Tager vi fat på den landebestemte SEO er væsentligt at begynde med at lave en hjemmeside helt fra bunden til det pågældende land – dvs. .dk, .com, .de, .se etc. Herefter skal du have kreeret teksterne til de forskellige sider på det lokale sprog – og sørg for at det er grammatisk korrekt, da dette også har en betydning for din SEO-værdi.

Når du sidder med og skal til at arbejde med SEO på din nye hjemmeside, skal du hertil huske at meta, title og permalink skal være på det pågældende sprog. Det ligger måske lidt til højrebenet, men er dog stadig væsentlig at nævne.

Sidder du og tænker, at det virker som en uoverskuelig opgave, kan det forhåbentligt hjælpe at nævne, at du sagtens kan bruge samme layout, design og indhold som på din originale hjemmeside. Du skal blot sørge for, at al dit content er på det rigtige sprog.

Det kan være, at ovenstående lyder relativt simpelt – men der ligger en del tekniske elementer bag, som du bør kende til, før du selv begiver dig ud i området. Samtidig kræver det et større SEO-kenskab for at ende med det optimale resultat. Du bør derfor tage kontakt til en SEO-konsulent for at snakke om, hvilke muligheder der kan tilføre mest værdi til din hjemmeside og virksomhed. Her er det væsentligt, at det er en konsulent, der har både kendskab og erfaring med netop international og/eller lokal SEO, da du ellers rykker tilbage til startlinjen.

Skal vi kontakte dig ?