SEO - Fra gæst til kunde

Måler du konverteringer på din hjemmeside???

Få her et godt indblik i hvad konverteringer er, og hvordan du med fordel kan bruge dem i egen organisation…

 

Mange har fuldt fokus på at få en masse besøgende ind på hjemmesiden men glemmer, at det er ligeså vigtigt at sørge for, at ens hjemmeside er klar til at konvertere de mange besøgende til egentlige potentielle kunder, hvis det skal give forretningen et godt ROI (Return On Investment).

Når vi hos Online Advisor arbejder med SEO for vores kunder, så arbejder vi altid 2 vejs. Det betyder i praksis, at vi ikke blot sørger for, at der kommer flere målrettede kunder til hjemmesiderne, men at de I butikken også bliver taget pænt imod af en salgsekspedient, som leder dem let og naturligt igennem salgsforløbet. Dermed kan virksomheden efterfølgende let tage fat i dem som varme leads, og konvertere dem til nye kunder i forretningen.

Hvad betyder konverteringer?

I salgsfaget arbejder man altid med en salgstragt. I praksis så bruges denne til at definere de faser, som en kunde ledes igennem fra starten, hvor de blot besøger en hjemmeside til, at de sidste ende bliver kunder i forretningen. En konvertering er med andre ord det, at en kunde ledes fra en fase til næste fase i salgsforløbet.

SEO - Måler du konverteringer på din hjemmeside

Hvordan kan man så sikre sig, at ens hjemmeside kan konvertere?

Indenfor digital marketing arbejder vi med et begreb som hedder CTA (Call To Action). Det betyder, at kunden på en hjemmeside ledes til at foretage en handling.

En handling på en hjemmeside kan eksempelvis være, når en kunde på baggrund af sit besøg på siden vælger at ringe direkte til virksomheden, udfylde en kontaktformular for at blive kontaktet eller sender en mail til virksomheden for at få afdækket sine behov nærmere.

Som et godt eksempel er det en god ting at have et synligt telefon nummer i toppen på hjemmesiden, og på nyere platforme er det muligt at gøre denne interaktiv, således at hjemmesidens gæster let fra en smartphone blot kan trykke på nummeret og ringe direkte op til jeres forretning.

Mål dine konverteringer og få flere kunder i forretningen!

Som vi alle ved er Google Analytics jo et fantastisk gratis værktøj, som indeholder alle de data, vi kunne ønske os, når vi følger udviklingen og bevægelserne på vores hjemmesider.
Men med Google Analytics kan du også let måle, hvordan din hjemmeside konverterer dine besøgende til egentlige potentielle kunder. På den måde kan du nu også bruge værktøjet til at gøre dig klogere på, hvordan dine kunder ledes automatisk igennem de forskellige salgsfaser og lære hvor du med fordel kan sætte ind, så din hjemmeside bliver endnu bedre til at konvertere.

Se en enkel vejledning fra Google herunder til, hvordan du let i Google Analytic sætter konverteringsmål op:

Ønsker du hjælp til at få opdateret din Google Analytics fra en Google Partner? Så tag fat i os hos Online Advisor, og lad os hjælpe dig godt i gang med at skabe flere kunder til forretningen.