Har du svært ved at positionere dit brand på sociale medier? Læs med og lær hvordan du skaber indhold, der giver kunderne værdi og bliver husket, liket og delt.

 

Dette er første del i serien om, hvordan du planlægger en effektiv og målrettet social medie-strategi. Du vil igennem fire stadier blive introduceret til forskellige niveauer indenfor social medie-planlægning.

 

Del 1/4: Dine kunder som medforfattere til dit brand

På de sociale medier kan du – til forskel fra de traditionelle trykte medier – have en dialog med kunderne om dit brand. Dine kunder bruger sociale medier til at tilkendegive om de synes godt om din virksomhed eller ej ved at ”like”, ”dele” eller kommentere de opslag, som virksomheden deler.

 

Uanset om din virksomhed har valgt at være aktivt tilstede på de sociale medier eller ej, kan du være ret sikker på, at dine kunder taler om dig. Undersøgelser viser, at utilfredse kunder er mere tilbøjelige til at dele en dårlig oplevelse end tilfredse kunder er til at dele en god. Vælger du ikke at deltage i debatten om dit brand på nettet, står kundernes oplevelser uimodsagt. Deltager du derimod i dialogen i en positiv og konstruktiv tone, opbygger du tillid. Tag stilling til hvad kunderne siger om dig på nettet. Dine kunder er medbestemmende for, hvordan andre oplever dit brand.

 

Synliggør dine værdier og lyt til din målgruppe

Mange virksomheder føler sig presset ud i en online tilstedeværelse. De glemmer det ansvar, som følger med. Døde profiler eller profiler med meget lidt aktivitet er skidt for dit brand. Virksomhedsprofiler hvor kommunikationen ikke er målrettet kunden kommer let til at fremstå kejtet og uigennemtænkt. Det vigtigste for en god online tilstedeværelse er, at du løbende opdaterer og kommunikerer relevant indhold til dine brugere/kunder.

 

Øvelse: For at levere nyttigt indhold til din målgruppe skal du lære den at kende. Her har du en række spørgsmål, der hjælper dig med at få styr på din målgruppes behov og adfærd på nettet.

 

Hvem er din målgruppe?

Hvis du sælger mange forskellige produkter, bør du undgå at fokusere på alle målgrupperne. Vælg i stedet et eller to segmenter, som du vil fokusere din kommunikation til.

 

  • Hvorfor er dit produkt vigtigt for målgruppen?Tænk over hvilket problem du løser med dit produkt.

 

  • Hvordan gør din virksomhed en forskel?Tænk over hvordan din relation med kunden er speciel. Yder du omsorg, tilbyder du høj faglighed, eller hvad der gør din relation til din kunde speciel.

 

  • Hvilken interesse har målgruppen i produktet?Vil kunden vide mere om anvendelsesmuligheder, nyheder, virksomheden bag eller har de andre interesser der er relateret til dit produkt.

 

  • Hvilke sociale medier anvender de?Overvej om målgruppen i høj grad anvender bestemte sociale medie kanaler. Anvender de fx mere Facebook og Twitter end Pinterest og Instagram.

 

  • Hvad er deres adfærd på de sociale medier?Undersøg din målgruppes delingsadfærd. Deler de fx for at underholde eller for at dele viden.

 

I del to vil du blive præsenteret for de forskellige brugertyper man typisk arbejder med indenfor de sociale medier. Her vil du have mulighed for at identificere en brugertype, på baggrund af besvarelserne fra ovenstående øvelse.

 

Føles det uoverskueligt at gennemskue de mange muligheder og vinkler der er på sociale medier? Vil du have hjælp til at skabe en målrettet strategi for din kommunikation, så kontakt Online Advisor. Vi hjælper dig med en strategi der sikrer dig en bedre placering i kundens bevidsthed gennem sociale medier.