Mobile-first indexing

okt 7, 2018 | SEO

Er du også stødt på den for nylig?

 

Mange hjemmeside ejere har indenfor de sidste par måneder modtaget en varsling fra Google om, at deres side nu er tilmeldt mobile-first indexing. Der har også været godt gang i debatten på de sociale medier omkring hvilken betydning og konsekvens, det har.

Her får du vores syn på, hvad ovenstående betyder for dig og hvor højt du bør prioritere det i forhold til din hjemmesides synlighed online.

 

Gennem de sidste 3 år er antallet af brugere af internettet via mobilen, steget konsekvent., og 2017 blev det år, hvor antallet af var større end antallet af desktop brugere. Alene i Danmark tilgik 68% af befolkning dagligt internettet via deres mobil, og 62% dagligt via deres desktop (læs mere). På verdensplan var niveauet næsten det samme. Her tilgik 63% internettet via deres mobil og kun 37% via deres desktop i 2017.

Den udvikling og trend har søgemaskinerne heriblandt, Google, naturligvis længe været opmærksomme på. Helt tilbage i slutningen af 2014 søsatte Google deres eget værktøj, hvor brugerne kunne teste mobilvenligheden af ens hjemmeside set med søgemaskinens briller (Google Mobile Friendly).

Desuden har vi også på Google’s andre værktøjer som Google Analytics og Google Search Console oplevet løbende udvidelser med fokus på netop mobilvenligheden.

Derfor har vi SEO nørder bare afventet et tiltag fra søgemaskinerne til at sikre, at de hjemmesider, som løbende har arbejdet på mobilvenligheden, skulle blive fremhævet. I august foretog Google så en stor opdatering af deres hovedalgoritme, og en af de ting, som vi har oplevet siden, er opdateringen er netop ”Mobile-first indexing”.

I praksis betyder det, at Google nu vil indeksere og rangere din hjemmeside ud fra mobilversionen er af din hjemmeside. Formålet og ønsket med denne opdatering er at gøre det lettere for det stigende antal mobilbrugere at finde det, de ønsker på søgemaskinen.

Inden udrulningen i august havde Google allerede i starten af 2018 påbegyndt at teste mobile-first indexing på nogle få udvalgte sider med det formål at sikre, at opdateringen ved fuld udrulning ville virke i praksis og give valide søgningsresultater for dets mange brugere.

Så vores klare anbefaling er, at du bør prioritere din hjemmesides mobilvenlighed højere end nogensinde tidligere. Om ikke for søgemaskinernes skyld, så for din gæster på sides skyld, da de i de fleste tilfælde formentlig vil komme fra mobilenhed.

Skulle du være i den uheldige situation, at du endnu ikke har fået gjort din hjemmeside mobilvenlig og responssiv, så vil vi stærkt anbefale dig at investere i at få gjort den klar til fremtiden hurtigst mulig og gerne igår. Når det angår responssivitet og mobilvenlighed, så er der desværre ingen quick-fixes, og et mobilvenligt tema alene er desværre ikke løsningen på at sikre din hjemmeside en god tilstedeværelse på søgemaskinerne, og det kan derfor godt betale sig at tage en ekspert med på råd.

Hos Online Advisor har vi gennem de sidste par år været meget konsekvente omkring at forudsætte at en SEO optimering hos os krævede fokus på både SSL sikring og ens hjemmesides eller webshops mobilvenlighed. Derfor har de sidste 6 måneders opdateringer fra søgemaskinerne været lige efter vores opskrift. Først forprioriteringen af Https sikret hjemmesider (Sikre hjemmesider) og nu siden mobilvenlige hjemmesider (Responssivitet).

Johnny Møller

Johnny Møller

SEO Specialist & Indehaver

 

Læs mere om Mobile-first indexing: Google Mobile-first indexing

Kilder: DR