I tidligere indlæg er vi kommet lidt ind på, hvad du bør have i tankerne samt gode tips og tricks, når du arbejder med SEO. Men – SEO handler ikke kun om at tilføre en masse elementer til din hjemmeside. Det handler i høj grad også om at vælge ting fra og have fokus på de faktorer, der øger værdien af din hjemmeside. Du kan derfor ikke blot søge på en masse kendte elementer og påføre det til din hjemmeside. I stedet skal du se på den enkelte hjemmeside og på hvordan netop den kan få gavn af at komme igennem SEO-maskinen.

Men hvilke ting skal du helt undgå, hvis du vil øge din konkurrenceevne og få en højere placering på Google? Vi gennemgår her 5 ting, som vi finder afgørende i denne sammenhæng.

Copy paste is a waste

Ja, som overskriften udtrykker skal du ikke bruge tid på at kopiere tekst til og fra forskellige sider på din hjemmeside eller fra andre hjemmesider. Brug i stedet tiden fornuftigt og sæt dig ind i, hvad der vil være relevant content på den enkelte side. Hvis du har svært ved at finde på forskellige tekster til dine sider, fordi de minder en del om hinanden, så bør du overveje om siderne skal lægges sammen, så du i stedet har én side med en passende mængde tekst – hvilket har den bedste effekt ift. SEO, så længe indholdet er relevant.

Sikkerhed frem for alt

Vi har skrevet det før, og nu kommer det altså igen – så vigtigt er det nemlig. Sørg for at din hjemmeside er sikker! Det kan gøres relativt nemt og hurtigt via dit webhotel. Det handler ganske enkelt om, at din URL skal starte med https og ikke kun http. Det er en mindre ting, som gør en stor forskel for din hjemmesides værdi og placering på Google. Med det lille ’s’ kan Google se, at din hjemmeside er sikker, hvilket søgemaskinen vægter utrolig højt, og du vil derfor med stor sandsynlig blive placeret højere end dem af dine konkurrenter, der mangler denne funktion.

Det er altså et no-go at ’glemme’ eller overse sikkerheden på din hjemmeside.

Søgeordsgenerering

Flere, der ikke sidder med SEO, kan have en forudindtaget idé om, at søgemaskineoptimering handler om at finde de rette søgeord, og sætte dem ind så mange gange som muligt på hjemmesiden. Der må vi skuffe en del, da det faktisk kan have den helt modsatte effekt. Det anbefales, at søgeordet bruges maks 5 gange på en gennemsnitlig side. Overskrides dette, flyder glasset over, og Google kan forveksle det med spam. Din sides SEO-værdi vil derved falde og i værste tilfælde føre til karantæne.

Irrelevant linkbuilding

Det er altid en god idé at skabe linkbuilding på din hjemmeside. Man kan på sin vis se det som Google version af word of mouth, hvor den ser et link imellem to hjemmesider, som en form for godkendelse og anbefaling af hinanden. Det kan derfor have stor betydning for din sides SEO-værdi, når du linkbuilder.
Det handler dog ikke om at få så mange links ind på og ud fra hjemmesiden som muligt. Det handler om at finde relevante links, der har en relation og en

værdi for din hjemmeside. Har du for mange irrelevante links på din hjemmeside, eller er dit link på hjemmesider, der ikke har noget relation til din branche, vil det have en negativ værdi for din side. I den faglige verden er dette kendt som stuffing, hvilket skaber et utroværdigt indtryk af din side.

Det er derfor et no-go eksempelvis at gå ud og købe dig til links.

Gå efter dine konkurrenters svagheder

Når man skærer alle fancy fagbegreber fra, så handler det hele i sidste ende om at slå dine konkurrenter, og derved være placeret øverst på søgemaskinen. For at kunne komme til tops skal du kende dine konkurrenters hjemmesiders styrker og svagheder – nøjagtig som en overordnet businessmodel. Det vil være mere held end forstand, hvis du eksempelvis gik ud på et marked og vandt markedsandel, uden at have lavet en konkurrentanalyse og herfra vurderet, hvor du bør lægge dit fokus. Det samme gælder inden for SEO.

Du bliver derfor nødt til at lave en SEO-analyse af dine konkurrenter, og se hvor du kunne gøre det bedre end dem, for at opnå en højere placering. Det kan eksempelvis være, at flere af dine konkurrenter ikke har korrekt anvendt metabeskrivelse, mangler ALT-tekst til billeder etc. Fokuserer du derfor på dine konkurrenters mangler, kan du gå mod strømmen og øge chancerne for en god placering på Google.

Du kan på sin vis relativt nemt og hurtigt optimere din hjemmesides SEO-værdi ved eksempelvis at købe dig til kvantitativt linkbuilding eller have længere tekster på dine sider, der minder om hinanden. Men vi kan med stor sikkerhed garantere dig for, at Google vil opdage disse ting, hvilket kan have større konsekvenser for din hjemmesiden placering på søgemaskinen, da du kan få karantæne på søgemaskinen.
De ovennævnte elementer er derfor ting, der vil optimere din hjemmesides SEO-værdi og konkurrenceevne på længere sigt. Det er derfor måske en mere tidskrævende proces, men det er en langt mere sikker vej at gå.