Tror du på nisser - Del 2

Hvis ikke, så er SEO det helt rigtige for dig.

 

For 2 år siden gav vi vores første SEO-råd i julen anno 2015. Vi ser det som en rigtig god grund til - i anledning af juletiden - at lave et nyt og opdateret bud på hvordan SEO let kan gøre en stor forskel for din virksomhed.

SEO handler i bund og grund om, at gøre din hjemmeside og ikke mindst digitale tilstedeværelse mere attraktiv for søgemaskinerne, så de fremhæver din hjemmeside og du opnår bedre synlighed på nettet.

Søgemaskinerne udvikler sig på daglig basis sammen med den teknologiske udvikling, de nye medier der kommer til og brugere der stiller større krav til den information de efterspørger. Med dette indlæg vil vi klæde dig bedre på til at sikre at din hjemmeside fortsat er attraktiv for søgemaskinerne.

Der foretages ikke mindre end 4,5 milliarder søgninger dagligt på søgemaskinen Google. 95,89% var Google’s markedsandel af brugere på søgemaskinerne i Danmark tilbage i 2016. På verdensplan er deres markedsandel nu på 77,43% og med en stor andel af markedet og interesse fra brugerne, er det også derfor ofte Google vi målretter os efter, når vi tager fat i en søgemaskineoptimeringsopgave.

 

Mange tråde – et mål!

Som det ses på billedet herover, så består SEO (Search Engine Optimization) ikke blot af et element, men af utallige. Alle elementer kan i en forskellig grad være med til at styrke din tilstedeværelse og attraktivitet for søgemaskinerne. Der er både grønne og røde indsatsområder. Endvidere er der også forskellige nuancer i farverne alt efter hvor stor en betydning den enkelte indsats har for din tilstedeværelse på søgemaskinerne. De grønne visualiserer naturligvis de gode ting, hvor de røde viser hvad der kan give bagslag på søgemaskinerne og i værste tilfælde betyde ingen tilstedeværelse og karantæne. Mange glemmer ofte, at søgemaskinerne også i høj grad kan udelukke din tilstedeværelse og adgang hvis du ikke følger de rigtige retningslinjer. Eksempelvis kan kopieret indhold som fremkommer flere steder på din hjemmeside eller muligvis er taget fra andre sider på nettet, være skyld i at din virksomhed bliver fjernet helt fra søgemaskinerne. Derudover kan sikkerhed på din hjemmeside også have en stor betydning. Hvis din hjemmeside ikke er sikret kan det betyde, at den bliver infiltreret med SPAM, som efterfølgende kastes ud på nettet og resulterer i at din hjemmeside bliver miskrediteret på søgemaskinerne, ofte uden din opmærksomhed.

Sund fornuft er et kerneord når man ønsker at få succes med og på søgemaskinerne. Der er ikke nogen lette måder eller smutveje, hvorpå man kan opnå et hurtigt udbytte med SEO. Tager man alligevel chancen, så kan det betyde en udelukkelse og dermed mistet forretning for din virksomhed.

Sørg for at investere i din hjemmeside, som jo også er dit ansigt udadtil. Start med skrive nogle unikke tekster, som beskriver dine kernekompetencer, dine ønsker med virksomheden og hvordan du kan gøre en forskel. Som vi tidligere har skrevet om på bloggen, så er det en god idé at få taget nogle gode og professionelle billeder til din side. Det betaler sig på både kort og lang sigt. Derudover er det ikke kun godt for søgemaskinerne, men det er også med til øge din ”Konverteringsevne” eller med andre ord: det kan det styrke din mulighed for at få flere kunder i forretningen.

Dynamik tæller også højt for søgemaskinerne. Sagt på en anden måde, så er det en god idé at din hjemmeside er levende og at der løbende sker ting på siden. En let måde at sikre dig dette på, kan være ved at oprette en blog hvor du løbende kan dele ud af gode råd, værktøjer eller tilbud der er relevante for dine kunder.

Men husk nu også, at når du går i gang med at producere din hjemmeside, så få lavet den på en teknisk platform, du efterfølgende selv let kan arbejde med. Eksempelvis i Wordpress, som er et af verdens mest brugte web CMS-systemer. Udover at det er skalerbart, utrolig brugervenligt, så er det også let for søgemaskinerne at læse og forstå, og så giver det selvfølgelig pote ift. dine muligheder for en god tilstedeværelse på søgemaskinerne. Opstår der en teknisk udfordring med Wordpress undervejs, så er du heller ikke fortabt eller tvunget til at investere i dyre programmørtimer, da mængden af specialister i Wordpress er utrolig stor verden over. Dernæst så er det værd at prioritere at vælge et webhotel, der er anerkendt for dets hastighed, sikkerhed og ikke mindst mulighed for at bruge SSL sikring (https).

 

SEO optimér - det betaler sig.

Og hvordan gør det så det. Mange virksomheder bruger i dag - med stor succes - annoncering (Adwords) på søgemaskinerne i deres marketing. Her betaler du en pris-per-klik på ens annoncer. Er du eksempelvis advokat, så kan denne pris sagtens kom op på 26,00 DKK. per klik. Sammenligner du med SEO (organiske søgninger), så betaler du ikke en pris-per-klik eller pris per henvisning til din hjemmeside. I Danmark foretages der månedligt 6.600 søgninger på søgeordet ”Advokat”, så efterspørgslen kan være stor i dit felt. Derfor er det en god idé - og kan typisk altid godt betale sig - at investere i din digitale tilstedeværelse.

Sidst men ikke mindst, er det også vigtigt at nævne at Google Adwords og SEO kompenserer hinanden utrolig godt. Har du styr på SEO på din hjemmeside, så vil det ofte betyder resultere i at klikpriserne på dine annoncer bliver lavere og samtidighed opnår du lettere en topplacering, selv i stor konkurrence.

 

Skal vi hjælpe dig godt i gang? 

Hos Online Advisor har vi specialiseret os i Søgemaskineoptimering og deler meget gerne ud af vores erfaringer. Så lad os tage en snak om hvad vi kan gøre for dig og hvilken SEO-værdi vi kan tilføre til din virksomhed.