Case: Digital rejse med energikoncernen TotalEnergies

Digital transformation med Energigigant

Den franske energigigant, TotalEnergies, gør sig gældende i intet mindre end 130 lande og beskæftiger mere end 100.000 personer, som dagligt arbejder for at skabe energiformer, som er mere økonomiske, pålidelige samt renere. TotalEnergies ønsker at tage et ansvar og stræber efter at blive den førende samfundsansvarlige energioperatør i verden.

Denne case vedrører TotalEnergies’ nordiske afdeling, hvorfor der fokuseres på det danske-, finske-, norske- samt svenske marked.

Vi kan tydeligt mærke, at vi får noget ud af samarbejdet med Online Advisor. Det er jo gået over alt forventning, hvis vi kigger på vores KPI’er generelt. Vores opdateringsmøder hver anden uge gør, at vi konstant er bevidste om, hvad der rører sig på markedet – om det er på godt eller ondt.

Signe Merklin

Digital Marketing Specialist, TotalEnergies

%

Stigning i trafik på den danske og svenske hjemmeside i Q1 og Q2

%

Stigning i trafik på det finske marked i Q3

Udfordring:

TotalEnergies er en traditionsrig virksomhed, hvor de store linjer bliver trukket fra hovedkontoret i Paris. Den store energigigant havde ikke tidligere arbejdet specifikt med synlighed på Google eller Googles netværk, hvorfor blev der sat fokus på at øge trafikken fra Google i den nordiske afdeling.

Da vi supporterede TotalEnergies i norden med e-mail marketing i forvejen, var relationen allerede skabt, hvorfor det var nærliggende for TotalEnergies at rådføre sig om at blive fundet, set og husket gennem ads på Google.

Tæt dialog mellem Online Advisor og TotalEnergies

Da det var første gang, at TotalEnergies skulle arbejde med Google annonceringer, sikrede vi en tæt dialog med TotalEnergies for at afstemme, hvilke markeder der skulle fokuseres på, samt hvordan TotalEnergies skulle fremstå gennem search- og display annoncerne, så det afspejlede og repræsenterede brandet som ønsket. Strategien blev udtænkt, og efter flere møder med TotalEnergies var vi klar til at starte TotalEnergies rejse på Googles netværk.

Inden vi satte i værk, opsatte vi en række KPI’er, så der var forventningsafstemt, hvad samarbejdet skulle føre til.

Løsning:

Sparring og gensidig forståelse

Vi, Online Advisor, har stor erfaring med at hjælpe virksomheder med at blive fundet, set og husket på Googles netværk gennem ads. Derfor ved vi også, hvor vigtigt det er at have en dybere forståelse for, hvordan kunden arbejder, og hvilket værdisæt der ligger til grund for dette, hvorfor vi afholdt flere møder med TotalEnergies, inden vi for alvor startede vores praktiske arbejde.

Da vi havde opnået en tilstrækkelig forståelse, igangsatte vi det praktiske arbejde. Da TotalEnergies i norden opererer i fire lande, var det nødvendigt at målrette annoncerne samt søgeordene til hver enkelt marked. Dette skal også ses i lyset af, at TotalEnergies har stort fokus på lokal tilstedeværelse, hvilket deres digitale ageren naturligvis skal afspejle og understøtte.

Når man har at gøre med sådan en specialiseret og stor koncern, er det afgørende at være i tæt dialog ved udvælgelsen af søgeordene til Google annoncerne for at sikre, at man “snakker” samme sprog som virksomheden, men ikke mindst som kunderne. Netop den tætte dialog og den personlige kontakt i et samarbejde er vi stor fortaler for, da det gør processen mere agil samt øger tryghedsfornemmelsen.

Dette betyder også, at vi hver anden uge har opdateringsmøder for at sikre et transparent og tæt samarbejde, så begge parter er ajour med, hvilke aktiviteter der bliver foretaget. Derfor kan vi hurtigt omstille os nye marketingaktiviteter, som TotalEnergies ønsker at fokusere på. Omvendt kan vi også orientere TotalEnergies om tendenser, som vi kan tyde ud fra den store mængde data, som vi får ud af Google, så TotalEnergies er bevidste om, hvad der rører sig på markedet. Det tætte samarbejde medvirker også, at vi trygt kan teste forskellige budstrategier for at finde den optimale løsning for TotalEnergies, og dermed opnå et tilfredsstillende resultat.

Resultat:

I dag har vi fortsat et tæt samarbejde om at blive fundet, set og husket på Googles netværk gennem ads. 

Det konkrete mål på 20% stigning i trafik på deres danske og svenske hjemmeside blev indfriet – og mere til. Vi går altid til opgaven med en realistisk tilgang, hvorfor vi ikke ønsker at love resultater, som vi ikke er sikre på, at vi kan løfte. Derfor kan vi syne konservative, men vi vil hellere overraske kunden positivt, hvilket også var tilfældet med TotalEnergies. Faktisk formåede vi at løfte trafikken på deres danske og svenske hjemmeside med samlet 159% i Q1 og Q2.

På den finske hjemmeside var målet en stigning på 10% af antal brugere. Det var især her, hvor vi forbløffede TotalEnergies, da vi kunne præsentere en stigning på 129% i Q3.

Udover de “kolde” resultater har vi opnået et transparent og tæt samarbejde, som man ikke skal negligere. De hyppige opdateringsmøder har ikke blot resulteret i, at TotalEnergies i norden konstant er “up to date”, men samarbejdet med vores Ads Manager beskrives bedst af Signe Merklin, som siger: “Da vi har direkte kontakt med specialisten, opnår vi en hurtig responstid, god forståelse for vores forretningsmodel, og ikke mindst føles det bare som en kollega på kontoret”.

Skal vi starte noget nyt sammen?

Book et uforpligtende møde med vores specialister. Udfyld formularen og så kontakter vi dig hurtigst mulig.
Vi giver med glæde en kop kaffe og tager en snak om dine tanker og idéer.