Case: En digital kunderejse for førende nordisk skiltevirksomhed

Nonbyes vej til konverteringer

Med mere end 50 års erfaring er Odder-virksomheden, Nonbye, gået hen og blevet en af Europas største og førende leverandører inden for visuel identitet og større skilteproduktioner. De leverer komplette designløsninger til nogle af de største virksomheder i Norden, bl.a. Carlsberg, Arla, Lego og Jack & Jones. Specialerne er alt indenfor bilreklamer, facadeskilte, skiltepyloner, instore indretning af butikker, wayfinding og meget mere.

“Tak for godt samarbejde. Jeg ved, at jeg har været en udfordring, og vi derfor har haft vores små kampe om design, begrænsninger, muligheder og meget mere. Det er nøjagtigt det, der skal til for at få det bedste frem, hvilket man også kan se nu 🙂  Tak for kampen – jeg er stolt over resultatet og glæder mig nu til næste fase!”.

Jan Graus Sørensen

Design- & marketingchef, Nonbye

%

Flere besøg fra Google

%

Flere konverteringer og konkrete leads

%

Flere konverteringer fra mobil

Udfordring:

Mange besøgende er ikke nok…Da vi først mødte Nonbye, var de udfordret af, at de ikke fik nok ud af deres marketingkroner og følte sig overset hos de forskellige bureauer, som de samarbejdede med.

I 2015 brugte de rigtig mange penge samt interne timer på at udvikle nye hjemmesider i content management systemet Drupal til alle deres nordiske lande. Udbyttet levede dog ikke op til forventningerne, da de var havnet i en løsning, hvor de følte sig afhængige af andre samt dyre programmørtimer. Endvidere oplevede de ikke at få det ønskede modspil, som de kunne arbejde videre ud fra.

Fokus havde tidligere været at skabe trafik til hjemmesiden, men selvom de havde mange besøgende, så oplevede de en stor afvisningsprocent, hvilket betyder, at de besøgende nærmest straks forlader hjemmesiden. Dette var tilfældet på samtlige af deres markeder, hvorfor de ikke fik nogen online leads, som deres sælgere kunne arbejde videre med.Derudover havde de meget høje vedligeholdelsesomkostninger på at drive deres eksisterende hjemmesideløsninger.

Med udgangspunkt i kunderejsen og vores tilgang hos Online Advisor, startede vi med at opsætte korrekt datasporing på de vigtigste hjemmesider til både Google Analytics samt Heatmap sporing.

Online Advisor - Kunderejse
Da vi havde tilstrækkelig med data, satte vi hele vores team i spil og udarbejdede en grundig analyse og vurdering af, hvor udfordringerne lå – baseret på data og fakta. Her stod det hurtigt klart, at der ikke var sammenhæng i kunderejsen. De budskaber, som man annoncerede med på Google, var ikke de samme som på hjemmesiden. Desuden var hjemmesiden svær at navigere rundt på, samt det var svært hurtigt at afkode, hvilken service virksomheden tilbød.

Særligt mobil og tablet enheder havde en meget høj afvisningsprocent, hvilket fortalte os, at hjemmesiden ikke var mobilvenlig. De omfangsrige navigationsmenuer var nærmest umulige at navigere rundt i fra mobilen, og det var samtidig meget svært at komme i kontakt med virksomheden. Generelt havde Nonbye nogle lange uddybende tekster på alle siderne, hvilket vi jo godt kan lide med SEO brillerne på, men vi kunne via heatmap sporing se, at kun 5% af de besøgende kom til det sidste afsnit af teksten. Det var samtidig også i det sidste afsnit, at man for første gang blev mødt af en kontaktformular – med andre ord var der stort potentiale for forbedring.

Alle ovenstående elementer var årsagen til, at vi endte med at anbefale Nonbye, at man var nødsaget til at opbygge helt nye mobil- og brugervenlige hjemmesider. Det ville efter vores overbevisning ikke nytte noget at fortsætte med at øge trafikken til hjemmesiderne, hvis ikke de besøgende blev samlet op og konverteret korrekt på siderne. Vi havde deres økonomi for øje og byggede derfor en løsning, hvor en ny flot anno 2020 hjemmeside ville ende med at koste det samme som deres tidligere årlige driftsomkostninger, og til gengæld ville de fremadrettede omkostninger blive minimale.

Løsning:

Sparring og gensidig forståelse

Vi skulle derfor i gang med at opsætte en ny hjemmeside til Nonbye, hvor brugervenligheden var i fokus. Processen startede med en grundig analyse af den eksisterende side, søgeord til Google Ads etc. Da dataen var på plads, satte vi os med Nonbye og fandt frem til en optimal hjemmeside ift. bl.a. design, menu, struktur og layout – og så gik arbejdet for alvor i gang.

I analysen fandt vi, som sagt, ud af, at der var en høj afvisningsprocent. Når vi ser den udfordring, er det ofte, fordi der ikke er noget på siden, som man ved første øjekast bliver ledt hen til. Derfor var det vigtigt for os at lave en mere indbydende og overskuelig side, hvor besøgende tydeligt kunne finde relevant information. Vi indsatte derfor bl.a. flere CTA’er (call to action-knapper), som kan guide kunden i den rigtige retning.

Samtidig havde vi fokus på at lave en mere gennemskuelig hjemmeside. Der var en del sider, som slet ikke blev besøgt – derfor skar vi ned på antallet af sider, og samlede al relevant information på specifikke sider, som vi linkede til via en mere struktureret og SEO-optimeret menu.

Nonbye er en meget visuel virksomhed, idet de arbejder med forskellige former for print og design. Det var derfor vigtigt for dem, at der var fokus på tidligere cases, som virkelig viser, hvad de kan. Cases blev derfor en del af hovedmenuen, samt det visuelle udtryk var en stor prioritet på hele hjemmesiden.
I forbindelse med udarbejdelsen af den nye hjemmeside var det også vigtigt for os at øge besøgsraten på nonbye.dk. Virksomheden arbejdede i forvejen med Google Ads, hvorfor vi kom til opgaven med nye briller på og fik gjort annonceringen mere målrettet. Vi opsatte bl.a. konkrete målgrupper og lavede færre og mere konkrete annoncer, der ikke bød mod hinanden – som flere havde gjort førhen.

Som et bindeled mellem hjemmesideopbygningen og Google ads, har vi arbejdet rigtig meget med SEO. Det har været med helt fra start ift. opbygningen af siden og efterfølgende til at optimere indholdet, så Nonbye får den bedst mulige SEO-værdi – og deraf placering på Google.

Resultat:

Med en oprydning og specificering af Nonbyes Google Ads, har vi gjort deres annoncer langt mere målrettede og optimeret udbyttet af mediespendet. Det har resulteret i flere varme leads – altså direkte henvendelser fra potentielle kunder.

Kombinationen af vores arbejde med SEO, Ads og webdesign har Nonbye.dk en langt større besøgsrate og langt mindre afvisningsprocent. Det betyder, at der er skabt mere opmærksomhed – så Nonbye bliver fundet – og mere interaktion på hjemmeside – så de bliver set.

Foruden al vores arbejde med frontend af hjemmesiden, har vi også gjort det endnu lettere for Nonbye selv at arbejde med den. Vi har bygget siden i WordPress med Divi tema, som er utrolig brugervenligt. Nonbye kan derfor fremadrettet selv rette og tilføje elementer på nonbye.dk.

Skal vi starte noget nyt sammen?

Book et uforpligtende møde med vores specialister. Udfyld formularen og så kontakter vi dig hurtigst mulig.
Vi giver med glæde en kop kaffe og tager en snak om dine tanker og idéer.